Moderní technologie ve výuce

O moderních technologiích a jejich zavádění do výuky už toho bylo napsáno hodně. Tento termín se v poslední době stal mantrou opakovanou v mnoha souvislostech, ty edukační nevyjímaje. Často se mluví o potřebě vzdělávat žáky pomocí moderních technologií. O přípravě budoucích pedagogů na vysokých školách k práci s těmito zařízeními. O dalším vzdělávání učitelů, pro které jsou IC technologie často velkou neznámou. A mnoho lidí proto možná napadne, že k tomu už bylo řečeno a napsáno snad vše. I tak si dovolím znovu otevřít toto téma a uvést některá zajímavá data z národního i mezinárodního průzkumu, který se moderními technologiemi zabýval.

Budu se tedy zabývat informačními a komunikačními technologiemi (ICT), které jsou anebo by měly být využívány v procesu vzdělávání.

V první řadě mě napadá, že už samotný pojem moderní technologie je poněkud zavádějící. Slovo moderní zpochybňovat nebudu. Když srovnám metody výuky bez jakýchkoliv elektronických pomocníků s těmi, ve kterých jsou využívány digitální technologie, jedná se opravdu o novátorský a pokrokový způsob výuky. Slovem technologie často označujeme techniku nebo nějaké zařízení. Je to asi terminologicky nesprávné, ale pro naše účely postačující. Proč je tedy spojení moderní technologie zavádějící?

Už si bohužel nevzpomenu, od koho jsem na jedné konferenci slyšel tento výrok: „Technologie je technologií pouze pro ty, kteří se narodili dříve, než tato technologie.“ A nezbývá mi než s tímto názorem souhlasit. Pro současné žáky je technika, kterou jejich učitelky a učitelé považují mnohdy za složitou a náročnou na pochopení a ovládání, běžnou součástí života a práci s ní berou jako naprostou samozřejmost. Už 15 let se pro žáky zběhlé v technice užívá termín digital native, tedy digitální rodáci nebo domorodci. Nemysleme si však, že to automaticky znamená, že s technikou umějí zacházet po všech stránkách správně, nebo dokonce účelně. To je naučí mnohdy až učitelé. Od rodičů to můžeme chtít a očekávat, ale hlavní váhu musí nést škola (a může se podílet i na vzdělávání samotných rodičů).

Z mezinárodního šetření ICILS 2013 (International Computer and Information Literacy Study – Mezinárodní šetření počítačové a informační gramotnosti, národní zpráva o výsledcích dostupná zde) vyplývá, že základní škola má nezanedbatelný vliv na učení dovedností spojených s prací na počítači. A tím mám na mysli i vliv nevyužitý, tedy to, že něco škola nenaučila nebo naučila nedostatečně.

Například téměř polovina žáků (více dívky než chlapci) uvádí, že je tvorbu dokumentů pro školní práci naučili především pedagogové. Podobné je to i s prací v počítačové síti, kterou si ve školním prostředí osvojilo 60 procent tázaných chlapců a 50 procent dívek, což jsou relativně vysoká čísla.

Naopak měnit počítačové nastavení se téměř dvě třetiny chlapců a více než třetina dívek naučila především sama. Respektive pouze 11 % chlapců a 18 % dívek to naučili zejména učitelé. Mimochodem pouze 41 % žáků uvedlo, že při výuce ICT využívají počítač „v každé nebo téměř každé hodině“ nebo „ve většině hodin“. (V Polsku či na Slovensku přitom potvrdilo užívání ICT v obdobné situaci celých 80 % žáků.)

V případě vyhledávání informací na internetu přiznalo vyučujícím rozhodující vliv jen 6 % žáků.

Podotýkám, že tato čísla se většinou vztahovala k užívání počítače. Jak by to asi dopadlo s dotazováním na dovednosti spojené s užíváním chytrého telefonu, tabletu, různých online aplikací a s další digitální technikou? Ostatně právě tyto pomůcky se velmi dobře hodí k doplnění běžné, „tradiční“ výuky napříč všemi vyučovacími předměty a stupni vzdělávání. A nejen k doplnění. Myslím, že by měly být samozřejmou součástí výuky. Je totiž potřeba si uvědomit jednu zásadní věc.

S přihlédnutím k rychlosti a míře pokroku, kterého výrobci techniky dosahují každý den, k tempu, jakým se technika zdokonaluje a mění, k množství, v jakém jsou digitální technologie zaváděné do života každého z nás, je jasné, že žáci budou v zaměstnání využívat výrobky, které zatím ještě nejsou vynalezené nebo jsou pouze jako prototypy předmětem dalšího zkoumání. Většina lidí – mezi nimi samozřejmě i učitelé, kteří tyto žáky vyučují – si takové technologie ani nedokáže představit. A jak chceme naše děti vzdělávat, aniž bychom využívali alespoň ty „moderní“ prostředky, které jsou dnes (již několik let) dostupné? Ať už budou za 10 či 15 let vynálezy v rukou nynějších žáků coby zaměstnanců a pracovníků firem jakékoliv, je pravděpodobné, že vzejdou ze současných výrobků a současných, tedy moderních způsobů práce. Je to rozhodně pravděpodobnější, než že budou vyžadovat „tradiční“ přístup a postupy práce, které někteří učitelé stále praktikují a které se snaží dětem vštípit.

Je jasné, že využívání digitálních technologií ve výuce klade zvýšené nároky na pedagogy, pro které je často těžké naučit se s technikou zacházet. Mohl bych se zde rozepsat o potřebě změnit přípravu učitelů na pedagogických fakultách nebo o nutnosti podpory a dalšího vzdělávání stávajících učitelů v užívání těchto zařízení. O potřebě zrevidovat neaktuální dokumenty nebo zoufalém volání vyučujících po nových vzdělávacích materiálech a metodikách. Ale zůstanu u žáků a zmíním ještě jeden výzkum, čímž se také vrátím k tomu, co jsem psal o digital native. Že totiž to, že dítě umí se zařízením pracovat, neznamená, že s ním pracuje po všech stránkách správně.

V roce 2015 opět proběhlo veřejné online testování znalostí v oblasti ICT. Test IT Fitness (výsledky dostupné zde) prověřoval různé znalosti a dovednosti u žáků základních škol a přinesl vcelku zajímavé výsledky.

Velmi úspěšní byli žáci v práci s internetem (úspěšnost téměř 74 %). Nicméně v oblasti bezpečnosti a počítačových systémů se jejich úspěšnost pohybovala okolo 34 %. Tento výsledek učitelé komentují slovy: „To se dalo čekat!“ Jenže jen o málo lepšího výsledku (úspěšnost 42 %) dosáhli žáci v oblasti nástrojů pro spolupráci a sociální sítě. O této kategorii učitelé naopak tvrdí: „To dělají žáci pořád!“ U komplexních úkolů, mezi které patřilo například vyhledání informace s výpočtem nebo práce s informacemi z videa, dosáhli žáci úspěšnosti dokonce pouze 29 %.
Celková průměrná úspěšnost žáků základních škol byla 42 %. Na základě tohoto výsledku, i přes všechny potíže a překážky, které to s sebou nese, si myslím, že má škola co zlepšovat a musí hledat cesty ke vzdělávání svých žáků v oblasti ICT. A to nejen v hodinách informatiky, ale ve všech předmětech – právě tím, že při nich vyučující budou využívat moderní technologie.

V pokračování tohoto článku se budu věnovat konkrétním technologiím a jejich možnému využití v různých předmětech. Přesvědčíte se, že jejich využívání je nejen snadné, ale navíc šetří pedagogům čas a práci.
A jak jste na tom s moderními technologiemi ve výuce vy? Používáte počítač, interaktivní tabuli nebo tablet? Nebo se držíte tradic a učíte bez těchto technologií? Těším se na vaše názory a zkušenosti.

Autor: Mgr. Vojtěch Škarda 

Vystudoval Pedagogickou fakultu na Západočeské univerzitě v Plzni, obor tělesná výchova – psychologie. Pět let pracoval v pedagogicko-psychologické poradně, kde se jako metodik prevence věnoval práci s dětmi, třídními kolektivy a učiteli. Od ledna 2014 působí jako metodik vzdělávání v Domě digitálních dovedností v Plzni. Zde má na starosti vzdělávání učitelů v oblasti práce s digitálními technologiemi.

Se svolením autora převzato z webu:
https://fred.fraus.cz/cs/o-nas/novinky/ moderni-technologie-ve-vyuce-i-10879

Inkluzivní vzdělávání

Jedná se o snahu poskytnout vzdělání všem dětem, tedy nezávisle na jejich schopnostech,
individuálních zvláštnostech, znevýhodnění nebo nadání. Cílem školní inkluze je nabízet zařazení dětí
se znevýhodněním do běžných škol.
V inkluzivní škole je odlišnost žáků přijímána a dokonce i vítána. Dětem přináší setkání s jinými žáky
důležité vybavení do života v podobě získání respektu a empatie, tolerance a ohleduplnosti
k ostatním. Děti se učí komunikovat, spolupracovat a vzájemně si pomáhat. Také je důležité, že se učí
o pomoc požádat a uvědomit si své potřeby.
Učiteli dává zažít různorodost ve výuce, umožňuje mu poznat, že každé dítě má nějaké silné stránky,
musí si promýšlet pedagogické postupy tak, aby vyhovovaly všem.
Inkluzivní přístup ke vzdělání pomáhá žákům se speciálními potřebami, včetně zdravotního postižení.
Jsou vzděláváni ve školách v místě bydliště v běžných třídách společně s vrstevníky. Je jim
poskytována podpora a vedení, které vede k jejich účasti na společném vzdělávání a zároveň
naplňuje a respektuje jejich individuální potřeby  a rozvíjí jejich silné stránky.
Pedagog se věnuje všem dětem rovnocenně a každý žák se stává objektem individualizovaného
přístupu. Toto považuje inkluzivní přístup za přínos pro všechny žáky. Na inkluzivní školu jsou kladeny
vyšší nároky. Jedná se především o uzpůsobení prostředí, pomůcek, využívání asistentů ve výuce a
péči o duševní zdraví všech žáků i učitelů.
Inkluzivní vzdělávání je moderní pojem a často bývá spojován se slovem integrace. Inkluze a
integrace jsou pojmy vesměs totožné. Inkluze je přístup, který předpokládá zařazení všech dětí do
běžné školy, protože právo na vzdělání je pro všechny žáky automatické. Inkluzivní škola vzdělává
všechny žáky společně a poskytuje každému jednotlivci individuální přístup podle jeho individuálních
potřeb, které průběžně vyhodnocuje. To minimalizuje možnost vyčlenění z výuky i z kolektivu a boří
možné sociální a vzdělávací bariéry.
Inkluzivní vzdělávání může fungovat jen tehdy, když škola vytvoří konkrétní opatření podpory pro
žáky i pro učitele a asistenty. Taková škola se věnuje nastavování rovných podmínek tak, aby
vyhověla všem žákům. Chce, aby ze společného vzdělávání měli prospěch všichni.

Praktické vyučování a odměna za práci učňů na pracovištích sociálních partnerů

Hovoříme o odborném výcviku učňů / žáků speciálních škol (tříd) pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Nejprve terminologie:

1. Sociální partner je nešťastný a zavádějící termín. Dnes již i zastaralý. Každý čeká nějakého „sponzora školy“. Zejména, pokud jde o školu pro hendikepované. Není to tak. Je to fyzická nebo právnická osoba (podnik, firma či instituce), která se v praxi zabývá činností, na kterou se učni připravují. Truhlářská firma je vhodný sociální partner (podnik) pro učně oboru truhlářská a čalounická výroba. Domov pro osoby se zdravotním postižením je ideální partner  pro učiliště s obory kategorie E (nižší střední vzdělání): pečovatelské a provozní služby. Protože sociální partner školy může být i někdo jiný, než jen místo pro praktické vyučování učňů mimo školu, používáme dnes v souvislosti s odborným výcvikem učňů termín ze školského zákona, kde § 65, odst. 2  hovoří o pracovištích fyzických nebo právnických osob (které mají oprávnění k činnosti související s daným oborem vzdělání a uzavřely se školou smlouvu o obsahu a rozsahu praktického vyučování a podmínkách pro jeho konání).

2. Praktické vyučování na pracovišti fyzických nebo právnických osob je alternativou k praktickému vyučování ve škole. Dříve se označovalo za praktické vyučování o na pracovišti sociálního partnera. Ze strany fyzické nebo právnické osoby je praktické vyučování zajištěno instruktorem praktického vyučování. To je zaměstnanec podniku, ve kterém probíhá praktické vyučování žáků  (tedy zmíněné fyzické nebo právnické osoby) podle smlouvy o obsahu, rozsahu a podmínkách praktického vyučování. Zmiňovaná smlouva pak konkretizuje úkoly instruktora při řízení učební činnosti žáků, rozsah jeho zapojení do vzdělávacího procesu a náklady s tím související. Tyto náklady obvykle podnik (fyzická nebo právnická osoba) účtuje škole v rámci tzv. náhrady nákladů, které prokazatelně a nutně vznikají výhradně za účelem uskutečňování praktického vyučování na jeho pracovišti.

3. Vzor smlouvy o obsahu, rozsahu a podmínkách praktického vyučování vydalo ministerstvo školství. Ustanovení o účtování nákladů v tom vzoru chybí. Pozor však: pokud podnik (fyzická nebo právnická osoba) uvedené náklady účtuje, musí to v té smlouvě být uvedeno. To nevyplývá ze zákona, ale z metodiky čerpání přímých ostatních neinvestičních výdajů (ONIV). Tuto metodiku nedistribuuje ministerstvo, ale krajské úřady. Je v ní výslovně uvedeno, že úhrada nákladů musí být ve smlouvě o obsahu, rozsahu a podmínkách praktického vyučování sjednána.

4. Instruktor praktického vyučování  není pedagogický pracovník podle zákona o pedagogických pracovnících, někdy se mu také říká instruktor odborného výcviku nebo postaru mistr odborného výcviku. Také není zaměstnancem školy. Platí ho podnik (fyzická nebo právnická osoba, u které se praktické vyučování vykonává), který však jeho mzdu započte do nákladů, které účtuje škole (náhrada nákladů, které jiné fyzické nebo právnické osobě prokazatelně a nutně vznikají výhradně za účelem uskutečňování praktického vyučování na jejím pracovišti na základě smlouvy podle § 65 odst. 2 školského zákona, pokud byla náhrada nákladů v této smlouvě sjednána). Je pak paradoxem, že ani v případě praktického výcviku postižených žáků se speciálními vzdělávacími potřebami nemusí mít žádné znalosti speciální pedagogiky. Obvykle je absolventem rekvalifikačního kurzu v rozsahu 40 hodin. Tento kurs však nepořádají zařízení pro DVPP, protože jde o nepedagogický kurs.

5. Učitel odborného výcviku na pracovišti podniku (fyzické nebo právnické osoby) je způsob, jak zajistit kvalifikovanou výuku praktického vyučování. Tedy např. speciálního pedagoga při odborném výcviku postižených žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Tento učitel je zaměstnanec školy, musí splňovat způsobilost podle zákona o pedagogických pracovnících (to je: odborné vzdělání v oboru praktického vzdělávání, který vyučuje nebo oboru příbuzném plus studium pedagogiky např. v rámci DPS) a být speciálním pedagogem v rámci celoživotního vzdělávání na vysoké škole.

Odměna učňů za produktivní práci je povinností podniku (fyzické nebo právnické osoby). Je nejméně ve výši 30% minimální mzdy a podnik ji vyplácí za takovou práci učně, která podniku přináší příjem (§ 122 školského zákona). Pokud učeň vykonává v rámci odborného výcviku práci, která příjem podniku nepřináší, nedostává odměnu.

Pokud učeň vykonává odborný výcvik ve škole, vyplácí mu odměnu za produktivní práci (přinášející příjem) škola, která použije prostředky získané z příjmu z oné produktivní práce. Výše odměny je stejná. Výuka je realizována učitelem praktického vyučování. Jeho kvalifikace musí splňovat požadavky zákona o pedagogických pracovnících, a to
a) musí být odborně vzdělán v oboru praktického vyučování, který učí, případně v oboru příbuzném. Tedy vyučen, příp. absolvovat střední odborné či vyšší příp. vysokoškolské vzdělání v oboru.
b) musí být absolventem studia pedagogiky (alespoň doplňkové pedagogické studium DPS nebo vyšší
c) musí být speciálním pedagogem v rámci celoživotního vzdělávání na vysoké škole

Do konce loňského roku (2013) se příjem za produktivní práci učňů v rámci odborného vyučování na pracovišti fyzické nebo právnické osoby danil jako klasický příjem ze zaměstnání. Tento stav byl změněn daňovou novelou (zákonné opatření Senátu č. 344/2013 Sb.). Od 1. 1.  2014 je příjem učňů, který získali z praktického vyučování a praktické přípravy, osvobozen od daně z příjmů fyzických osob. Současně  nepodléhá veřejným pojistným.

Fyzická nebo právnická osoba pověří odborným dohledem nad učni při praktickém vyučování a praktické přípravě svého zaměstnance, označovaného jako instruktor praktického vyučování. Tento odborník, pověřený firmou, spolupracuje s příslušnými pedagogickými pracovníky školy, zejména s učitelem odborného výcviku. Instruktor předkládá učiteli odborného výcviku návrh na hodnocení žáků, který učiteli slouží jako podklad pro klasifikaci, sleduje a eviduje docházku a chování žáků na pracovišti, hodnotí množství a kvalitu jimi vykonané práce. Učitel odborného výcviku může být na pracovišti denně nebo koná pouze dohled a není s instruktorem a se žáky v denním kontaktu.