Co jsou to vyučovací metody, jejich podstata a výběr

Vyučovací metoda je cesta k získání stanoveného cíle. Často dochází k zaměňování pojmů forma a metoda vzdělávání, forma je organizační rámec vyučovacího procesu. Příklad: V rámci jedné formy, jako je např. exkurze, může pedagog využít několik metod – instruktáž, předvádění, rozhovor.

Klasifikace výukových metod z pohledu získávání informací – klasické výukové metody:

1) Slovní metody (vysvětlování, přednáška, diskuse, brainstorming, práce s učebnicí, domácí a školní práce)
2) Názorné metody (předvádění a demonstrace, pozorování, porovnávání)
3) Praktické metody (napodobování, manipulování a experimentování)

Aktivizující metody – jsou spojené s novým pohledem a pozici žáka v edukačním procesu, předpokládají zájem žáků:

1) Metody diskusní (vyznačují se aktivitou alespoň většiny účastníků, kteří se soustředí na dané téma)
2) Metody heuristické (kladení problémových otázek a ukázkou různých rozporů)
4) Metody inscenační (simulace skutečných událostí)
5) Didaktické hry (rozvoj sociálních, kognitivních, kreativních, tělesných a estetických kompetencí žáka)

Komplexní metody – mezi ně patří frontální výuka, skupinová a kooperativní výuka, partnerská výuka, individuální a individualizovaná výuka, samostatná práce žáků, kritické myšlení, brainstorming, projektová výuka, výuka dramatem, otevřené vyučování, učení v životních situacích, televizní výuka, výuka podporovaná počítačem, sugestopedie a superlearning a hypnopedie.

Už J. A. Komenský zdůrazňoval, že při výběru metody je potřebné, aby použitá metoda zapojila co nejvíce smyslů.
U žáků s mentálním postižením jsou oblíbené mnohé aktivizující metody, metody zážitkových učení, metody řízeného objevování, brainstorming apod. Každá zvolená metoda by měla brát v úvahu individuální zvláštnosti žáků, jejich druh a stupeň postižení.
Různorodost symptomů a charakteristických vlastnosti žáků s mentálním postižením vyžaduje kromě aplikace obecně platných pedagogických principů také uplatňování některých specifických principů.

Metody pro potřeby žáků s postižením nebo narušením lze dělit na metody:
1) všeobecné (tedy stejné jako u inaktních žáků)
2) modifikované (používané u intaktních žáků modifikované pro potřeby žáků s postižením)
3) speciální (používané pouze ve speciálních školách)

V rámci vyučovacího procesu u žáků s postižením používáme:
– metodu vícenásobného opakování informace (umožní co nejpřesněji přijmout informaci)
– metodu nadměrného zvýraznění informace (např. předmět – pozadí)
– metodu multisenzorického zprostředkování (možnost přijímání informace více smysly)
– metodu optimálního kódování (sestavování znaků graficky tak, aby byly co nejjednodušeji rozlišitelné)
– metodu zprostředkování náhradními komunikačními systémy (při absenci mluvené řeči)
– metodu modifikace kurikula (formální a obsahová úprava obsahu vzdělávání)
– metodu intenzivní motivace (vyvolat co největší motivaci pro žádané aktivity)
– metoda algoritmizace kurikula (rozložení větších celků na menší)
– metodu zapojení kompenzačních prostředků (podle druhu a stupně postižení)
– metodu pozitivní psychické tonizace (snaha o vytvoření psychické pohody pro žáka)
– metodu aplikace individuálních vzdělávacích programů

Zdravá výživa a mentálně postižený žák

Rámcový vzdělávací program pro žáky učebního oboru Provozní služby věnuje rozsáhlou hodinovou dotaci přípravě pokrmů v rámci odborného předmětu i rozsáhlé hodinové dotace během odborného výcviku. Když Střední škola Euroinstitut vytvářela pod RVP provozní služby svůj vlastní školský vzdělávací program Úklid a výpomoc, určený zejména pro mentálně postižené žáky, bylo právě soustředění na předměty odborné přípravy a vlastní odborný výcvik nosným cílem vzdělání. Naši žáci nejsou děti, ale klienti domovů pro zdravotně postižené, tedy široké věkové spektrum od mladých dospělých až po žáky ve věku středním. Ozývaly se hlasy některých úředníků, že by bylo lepší se soustředit na vzdělání trivia. Tehdy jsem zaoponovala, že dospělí mentálně postižení potřebují spíš pracovní a praktické návyky. Výuka čtená, psaní a počítání jim práci nezajistí. Když byli mladí, zbavoval je náš stát školní docházky a na „stará kolena“ už mnoho asi nedohoní. Pokud se naučí více písmen abecedy, asi práci nedostanou. Pokud se však naučí prát, uklízet či připravovat jednoduchá jídla, mají šanci získat zaměstnání.

Rámcový vzdělávací program pro žáky učebního oboru Provozní služby věnuje rozsáhlou hodinovou dotaci přípravě pokrmů v rámci odborného předmětu i rozsáhlé hodinové dotace během odborného výcviku.

V rámci školního vzdělávacího programu zařazujeme předmět zaměřený nejen na přípravu pokrmů, ale s ní související zásady zdravé výživy. Výuka je přizpůsobena žákům. Podle kapacity chápání poskytujeme žákům vědomosti a dovednosti o přípravě pokrmů podle tradičních receptur, surovinách, jejich zpracování a správného použití při přípravě pokrmů v souladu s moderními trendy odpovídajícími racionální výživě.

Odborný výcvik při přípravě pokrmů je těžištěm pro praktické osvojení dovedností a aplikaci všeobecných a odborných vědomostí. Plní funkci integrujícího předmětu, v němž se realizují praktické činnosti nutné pro získání profesionálních návyků, upevňují se zde dovednosti získané praktickou činností i teoretickou přípravou, utvářejí se potřebné návyky a získávají první zkušenosti. Žáci se učí účelné organizaci práce, hospodaření s daným materiálem, používáním techniky pro potřeby daných provozů (např. kuchyňky přímo v sociálních zařízeních nebo kuchyňky ve škole, ale i kuchyně na reálných pracovištích sociálních partnerů školy apod.), dodržování zásad bezpečnosti práce a hygienických a ekologických norem. V odborném výcviku jsou žáci vedeni k odpovědnosti za plnění úkolů a kvalitu vykonané práce. Odborný výcvik je proto vykonáván ve vhodně vybavených zařízeních pod vedením pedagogických pracovníků (speciálních pedagogů) a /nebo kvalifikovaných instruktorů.

Mgr. Taťána Kuhnová

Vzdělávání osob ve výkonu trestu

Penitenciární pedagogika je odvětvím speciální pedagogiky. Podílí se na vyšší efektivnosti výkonu trestu odnětí svobody. Hlavní cíle jsou nápravněpracovní, resocializační a preventivní apod. Ke známým pedagogům v této oblasti patří také PhDr. Marie Formáčková, která vyučuje ve věznici v Jiřicích a v letošním roce dokonce získala za svoji pedagogickou činnost mimořádné ocenění v rámci ankety Zlatý Ámos. Vzdělávání odsouzených se věnují i v senátu. Senátor Marcel Chládek, předseda výboru pro vzdělávání, vědu, kulturu, lidská práva a petice vedl veřejný seminář zaměřený na oblast vzdělávání odsouzených, podporu jejich začlenění do společnosti. Jeden z hlavních motivů, proč byl seminář uspořádán, byla amnestie v roce 2013, která ukázala, že v ČR máme širokou skupinu lidí, kteří v podstatě neumí žít nikde jinde než ve vězení….

Celý text článku je přístupný pro předplatitele. Prosím přihlašte se vaším předplatitelským číslem a heslem.

Číslo předplatného:
Heslo: Při zaškrtnutí čtverečku nahoře si váš počítač údaje zapamatuje

Pokud nejste předplatitelem online revue pro speciální pedagogy SPECIALNI-PEDAGOGIKA.CZ, použijte prosím následující link ke stažení textu ze stránek Senátu ČR.