Son-rise terapie autismu

Terapie hrou, tak lze zjednodušeně son-rise nazvat. Terapie vznikla v USA, byla vyvinuta rodiči autistického syna, který se díky metodě son-rise z autismu dostal. Doslovný překlad termínu son-rise je vzestup syna. Onen syn je dnes sám teraputem Centra pro léčbu autismu. Terapie je využívána především v rodinách, je postavena na láskyplném vztahu rodičů (mimo rodinu pak také pedagogů či vychovatelů) k dítěti s poruchou autistického spektra. Son-rise lze využívat nejen u autismu, ale také u ADHD, mentální retardace, dysfázie a jiných poruch. Je nutno podotknout, že kromě nadšených uživatelů a obdivovatelů son-rise programu, existuje také řada odpůrců.

;

Son-rise pomáhá při komunikaci a sociální interakci. Probíhá hlavně v rodinném prostředí, ale jak vidíte  na videu, může být doplňkově i ve školce či škole. Vždy jako nadstavba k rodinné son-rise. Program se realizuje ve speciálně upravené terapeutické místnosti, která slouží jako herna. Výbava herny je jednoduchá: pár hraček a zrcadlo. Co nejméně rušivých podnětů, aby mohla být pozornost dítěte více zaměřena na terapeuta než na věci. Tím terapeutem, který je v herně s autistickým dítětem sám, je obvykle jeden z rodičů. Pokud je son-rise herna navíc i ve škole, pak to bývá speciální pedagog. Rodiče jsou však v son-rise terapii vždy hlavními terapeuty, rodičovská láskyplná péče je jedním z hlavních principů son-rise.  Hračky a zajímavé předměty jsou rozmístěny viditelně, ale mimo dosah. To má motivovat dětského pacienta ke komunikaci, pokud bude nějakou věc chtít. Zrcadlo slouží k uvědomování si vlastního těla a pomáhá v navazování očního kontaktu.

Hlavním principem son-rise je, že rodič se naučí akceptovat svět z pohledu postiženého dítěte. Děti, které se ztrácejí v čase, prostoru a žijí ve svém vlastním světě a svých rituálech učí při son-rise své rodiče či vychovatele tento svět chápat. Tento princip nazýváne připojení (joining). Nebráníme neobvyklým projevům chování, naopak: rodič-terapeut se připojuje k rituálům a specifickým činnostem malého autisty. Společně zírají do prázdna, škrábou po podlaze nebo pobíhají sem a tam. Nebo souznějí verbálně: opakují dokola jeden výraz, jedno slovo nebo se neustále zabývají stejným tématem, vydávají zvláštní zvuky apod. Důležitá je snaha o častý oční kontakt.  Pomáhá pochopit rituály malého autisty a je nezbytným krokem k navázání kontaktu s ním. Láskyplné napodobování může pomoci autistovi ukázat, že není osamocen a že někoho zajímá totéž, co jeho.

V další fázi má nastat přechod autisty z jeho světa do našeho. To je dlouhý a složitý proces. Je dobře si uvědomit, že pro dítě s autismem jsou naše sociální vazby a komunikace  absurdní a nedovedou je pochopit. Součástí son-rise je motivace, která má vyvolat zájem k objevování nového. Zjednodušeně řečeno: uděláš – dostaneš. Ne však stylem odměny za splnění úkolu nebo dokonce trestu za nesplnění. Příklad: dítě chce hračku a rodič-terapeut od něj požaduje, aby se na něho díval, když si o ni říká. Podívá-li se dostane ji rychleji. Pokud se podívat nechce, opakuje terapeut prosbu o oční kontakt, ale nakonec i tak hračku podá. Jen se k ní dítě dostalo pomaleji.

Optimismus a přístup bez předsudků se doplňuje o princip  tzv. tří E: energie, entusiasmus a nadšení (anglicky excitement). To jsou motivace, které se mají přenášet z terapeuta na dítě: terapeut se nadchne  se pro jeho hru a následně mu ukáže jinou. Rodič – terapeut není nikdy znuděn ani unaven. Interaktivní hravé učení, které učí děti jen ve chvílích, kdy chtějí být učeny, je také důležitou součástí son-rise. Chce to trpělivost, takový okamžik může nastat za dlouhou dobu.  Co se malý autista naučí z vlastního popudu, to ho stimuluje, aby měl učení rád.

Co vytýkají odpůrci metody? 

Nejisté výsledky. Je otázkou, zda „vyléčení“ opravdu trpěli autismem, jeho diagnóza zatím nemá stanoveny přesné charakteristiky. Nakonec i první vyléčený, Raun Kaufmann (v úvodu k tomuto článku zmíněný a vyléčený syn amerických rodičů, kteří son-rise vymysleli), měl autismus potvrzen  jen jedním lékařem ze šesti různých vyšetření u šesti doktorů.

Zbytečné a nákladné se zdají doprovodné dietní režimy k son-rise, které vycházejí z neprokázané teorie, že autismus je metabolická porucha. Příčinou autismu má být špatném štěpení bílkovin. To prý způsobuje vytváření halucinogenních morfinů, a ty negativně působí na centrální nervový systém. Ze stravy autistů se odstraňují bílkoviny lepek a kasein. Jde o dietu bezlepkovou a bezmléčnou.

Tvrzení, že autismus není porucha chování, ale neurologická změna, kvůli níž má člověk problémy s rozlišováním, navazováním kontaktu s okolím. A takové onemocnění je prý vyléčitelné. Je to však v případě autismu pravda? Vyléčení příznaků PAS se neslučuje s poznatky současné vědy.

Son-rise terapie je pro rodiče nadějí,  pomáhá dítěti s autismem postupně zpracovávat svět.  Rodiče se věnují dítěti mnohem intenzivněji a také déle. Pobyt v herně je současně přípravou na pobyt mimo domov.

Studijní obor resocializace

Zaujal mě studijní obor Resocializace, který v rámci pedagogických studií nabízí Vysoká škola Jana Amose Komenského v Karviné. Sudium připraví odborníky pro práci v zařízeních, která jsou zaměřena na resocializační činnost: například ve vězeňských zařízeních, detenčních ústavech, zařízení postpenitenciární péče, v sociálních službách, ústavních zařízeních, zařízeních sociální péče – sociální kuratela (kurátor pro osoby ohrožené sociálním vyloučením), probační a mediační služba, Policie ČR apod. Vysoká škola Jana Amose Komenského v Karvinné nemá nic společného s Univerzitou Jana Amose Komenského, která je největší soukromou vyskokou školou z hlediska počtu absolventů speciální pedagogiky.  Je to odnož polské Fakulty společenských věd a veřejné správy. Je otázkou, zda naše ministerstvo školství bude uvedený magisterský obor uznávat jako speciálně pedagogické vzdělání. Penitenciární pedagogika do speciální pedagogiky patří, ale resocializace? Obdobný obor Sociální pedagogika – prevence a resocializace nabízí v magisterském studiu také Ostravská univerzita  a jasně hovoří o tom, že jde o pedagogiku sociální. a Resocializační pedagogiku mají jako obor na Univerzitě Pardubice, tam dokonce na fildě. Obojí  jsou české veřejné vysoké školy.

Reflexe a evaluace v učitelské profesi

Reflexe (z lat. reflexio – odraz) znamená schopnost ohlédnout se za určitou situací a vyvodit z toho zlepšení pro příště s cílem analýzy a objevu prvků pro pozitivní růst. Ve výuce se reflexe využívá ke zpětné vazbě, aby došlo ke zkvalitnění výuky. Důležitou součástí je sebereflexe, dále lze využít deník, videozáznam, vyslechnout si názor pedagogického kolegy, kterého pozvete na hospitaci, či využít zpětné vazby žáků, ať už formou dotazníků, cíleným rozhovorem či diskuzí.

Evaluace (z fr. évaluer – vyhodnotit) je systematické posouzení kvality, hodnoty a významu určitého objektu. Pedagogická evaluace se zabývá sběrem a vyhodnocováním dat, týkajících se kvality vzdělávání v rámci celého vzdělávacího systému i na školách. Důležitou součástí pedagogiky je autoevaluace a hospitace.

Reflexe vlastní práce a její následná evaluace, během které učitel sebekriticky posuzuje svoji práci s cílem odstranit nedostatky, je součástí učitelské profese. Někteří učitelé provádějí tuto činnost naprosto intuitivně, někteří ale mají propracovanější systém, cílený na snahu zdokonalit svoji práci a zlepšít své vyučovací metody, např. za využití moderních pomůcek.  To bývá úspěšnější u škol, kde na reflexi a evaluaci spolupracuje více učitelů, kde hovoří o své práci, hodnotí ji a vzájemně se ovlivňují a podporují.

Pro reflexi existuje mnoho způsobů, jak shromáždit informace a poté je vyhodnocovat. Hlavním výsledkem reflexe a evaluace by mělo být zvýšení kvality výuky, zvednout motivaci a postoj žáků k učení a zlepšit vzájemnou komunikace mezi žáky a učitelem, které povede k lepší spokojenosti jak u žáků, tak u učitele.

Pomocí sebehodnocení si osvojujeme učení ze skutečnosti. Je důležité si nejdřív nadefinovat, o co usilujeme. Na toto existuje i celá řada podrobných formulářů pro podrobné vyhodnocování.

Snaha bez vyvinutí činnosti je neproduktivní a zbytečná. Cílem evaluace je, aby se učitel stal takovým učitelem, který o své práci přemýšlí a usiluje o zlepšení. Sebereflexe by měla probíhat po celou dobu učitelské kariéry a učitel by ji měl učit i své žáky.

Lukáš Středa
Euroinstitut